Isännöinnin eettiset ohjeet – Mitä ne käytännössä tarkoittavat?

 

Kukapa sitä omaa palveluaan haukkuisi, mutta katteeton kehuminenkaan ei vie pitkälle. Kun joku sanoo vahvuudekseen palvelun, mitä se oikeasti tarkoittaa? Meillä Iljan Isännöintikeskuksella se tarkoittaa mm. sitä, että me sitoudumme isännöintiliiton jäsenyrityksenä toimimaan hyvän isännöintitavan mukaisesti ja noudatamme työssämme isännöinnin eettisiä ohjeita. Noh, ei tämäkään liiaksi avaa palvelun laatua, joten tässä kirjoituksessa avataan tarkemmin, mitä hyvä isännöintitapa on ja miten se meillä näkyy.

Hyvä isännöintitapa lyhyesti:

Hyvän isännöintitavan mukaisesti isännöintiyritys sitoutuu toimimaan huolellisesti, tasapuolisesti ja tilaajan edun mukaisesti. Isännöintiyrityksen tulee myös tuntea vastuunsa, kyvykkyytensä ja omat resurssit sekä ottaa vain sen mukaisia asiakkaita.
Luonnollisesti isännöitsijältä odotetaan vankkaa ammattiaitoa ja oman osaamisensa ylläpitoa.

Koko isännöinnin eettiset ohjeet: https://www.isannointiliitto.fi/mita-on-isannointi/nain-ostat-isannointia/hae-isannointia/isannoinnin-eettiset-ohjeet/

Miten hyvä isännöintitapa näkyy Iljan Isännöintikeskuksella?

Lyhyesti: Hyvän isännöintitavan mukainen toiminta kuuluu ihan normaaliin jokapäiväiseen toimintaamme. Mutta tällainen vastaus on aika ympäripyöreä ja tylsä, joten vastataan vähän tarkemmin.

Pitkä vastaus: Käytännössä kaikki, mitä hyvä isännöintitapa edellyttää, on kirjattuna syvälle meidän arvoihin, joilla Iljan Isännöintikeskuksen toimintaa ohjataan ja johdetaan. Hyvänä esimerkkinä on kumppanistrategia, jonka mukaan yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä me valitaan. Yksi tärkeimmistä arvoistamme on perhekeskeisyys ja perhearvot. Joten on aivan erityisen tärkeää, että esimerkiksi putkia korjaamaan tullut asentaja ymmärtää, miten asukkaan kotona (siellä kaikista pyhimmässä paikassa) käyttäydytään. Varsinkin yllättävän korjausurakan aiheuttaman ylimääräisen kaaoksen keskellä.

Suuri valta tuo mukanaan suuren vastuun – niin sanotut korruptiopulloilla tai ilmaisilla lounailla on paljon vähemmän painoarvoa, kuin hyvään isännöintitapaan kuuluva tilaajan edun mukaan toimiminen.

Hyvä isännöintitapa edellyttää avoimuutta sekä myönteistä suhtautumista viestintään. Tässä kohtaa on selkään taputtamisen paikka. Käyttämiemme ohjelmistojen avulla esimerkiksi reaaliaikainen taloustilanne on nähtävillä ilman erillisiä pyyntöjä – data on sitä mukaa valmista kun sitä tehdään. Hyvä esimerkki avoimuudesta on esimerkiksi taloyhtiön kirjanpidon avoimuus – erillisveloitettavia kuluja ei kirjata isännöinnin kulujen kanssa samaan sumppuun, mikä tarkoittaa selkeämpää kokonaiskäsitystä isännöinnin kuluista, eikä kuluja tarvitse häivyttää.

Samaiset ohjelmat mahdollistavat helpon ja kohdennettavan tavan viestiä taloyhtiökohtaisesti vaikkapa muutoksista remonttiaikatauluihin, heti jos muutoksia ilmenee. Kenenkään ei tarvitse elää epätietoudessa. Tärkeät ja rahanarvoiset vinkit ja tarjoukset koskien energiansäästöä (hyvä isännöintitapa – check!) saadaan heti asukkaiden tietoon.


Kuten näkyy, me hyvin avoimesti kerromme, miten meidän asiakkaanamme hyödyt ja miten me otamme isännöinnin eettiset ohjeet tosissaan omassa jokapäiväisessä työssämme. Ota yhteyttä niin kerrotaan vielä lisää!